Tot aud si citesc ca sunt multi care se autointituleaza si la noi guru sau experti in social media. Hai sa lamurim un pic acest lucru. Spuneti-mi, va rog, cati indivizi de acest tip cunoasteti. Ca sa va ajut un pic, luati in considerare ca ar trebui sa aiba macar o colaborare, experienta de orice fel pentru un brand sau o companie. Eu cred ca de multe ori aruncam cu niste cuvinte fara sa avem o baza pentru ele. Si nu ma refer aici la gurus, ci la cei care ii tot trambiteaza ca ar exista.
La fel se intampla cu subiectul metablogging (sa scrii pe blog despre blogging). Multi condamna practica, dar – stai! – cate bloguri despre blogging cunoasteti in Romania. Avem peste 100 de bloguri (poate chiar mult mai multe) despre food, avem pana in 50 de bloguri despre tehnologie si avem cateva despre social media (desi si aici situatia e incerta), avem un blog despre securitate IT, unul despre web analytics etc. OK, reiau intrebarea: Cate bloguri despre blogging cunoasteti?
Eu nu stiu unul. Nu exista un blog tinut de cineva cu experienta si cu recunoastere. Deci despre ce vorbim noi aici? (vorba unei cunostinte)
Singurul blog care ofera, din cand in cand, sfaturi cu adevarat utile este cel al lui Zoso. Urmariti tag-ul wordpress si veti afla multe sfaturi despre optimizarea blogurilor. Cititi frecvent blogul si veti afla lucruri de bun simt pe care cu totii le uitam din cand in cand.
Scriu acest post avand reminiscentele unor articole sau comentarii zarite in ultima luna, pe care, din propria experienta ca observator al blogosferei, imi permit sa le amendez cu trei idei de foarte bun simt:
- Cand nu iti mai place un blog, cand acesta nu mai scrie pentru sufletul tau, cand vorbeste prea mult despre evenimente si campanii si de alte lucruri “acre”, nu il mai citi. Si atat. Blogger-ul respectiv nu a avut niciodata datoria sa iti furnizeze ceea ce iti doresti tu.
- Comentariile anonime nu au nicio valoare oricat de inteligente ar fi ele. Arata doar ca unii sunt invidiosi, frustrati si nu au balls. Ce rost are deci sa fii destept fara cojones?
- Blogul nu e serviciu public sau de informare nationala, e un spatiu personal, pe care fiecare il foloseste cum doreste. Sa nu incercam deci sa schimbam omul din spatele lui. Nu avem nicio sansa.
Si inca ceva de final. Toate sfaturile alea “smechere” nu vor fi niciodata respectate, poate si pentru cele trei motive de mai sus. Un blog sau un post despre blogging ar trebui sa vorbeasca despre aspectele tehnice importante si despre idei de continut. Are impact daca vine sa imbunatateasca ceva, nu sa arate cu degetul.
Cristi, eu am blog de opt ani de zile, dar stii de ce nu as scrie despre blogging? Din cauza ca, desi am experienta, nu mi se pare ca sint vreun guru in asa ceva. Da, am cunostintele necesare (la knowledge base, ma refer, nu la networking), dar n-o s-o fac din cauza ca mi s-ar parea penibil sa dau sfaturi despre cum sa faci blogging, in contextul in care atit eu, cit si Vali, am tot dat sfaturi de-a lungul anilor si nu le-a luat nimeni in seama, ca, by default, fiecare stie mai bine. Si atunci, de ce ne-am apuca sa ne mai dam cu parerea? De ce am face metablogging? Plus, exista atitea resurse, incit ar fi redundant inca un blog despre blogging, chit ca e-n romana.
Poate ma insel, da’ sint convins ca si altii gindesc la fel ca mine. Plus de asta, bloggingul nu mai e la moda, acum e la moda Facebook :))
Alex, cred ca gresesti. Dar cred ca treaba asta vine din cauza faptului ca oamenii nu sunt obisnuiti sa spuna “merci!” dupa ce gasesc o informatie buna pe un blog.
Sunt multi care trec la fapte, iau sfaturile si le folosesc dar nu dau feedback, iar cel care scrie are impresia ca vorbeste la Luna.
Si daca ar fi existat un blog dedicat metablogging eu as fi invatat cu mare placere..
Eu aş putea scrie despre coding WordPress, însă nu ştiu câtă lume interesată există. Poate ar trebui să scriu şi apoi să văd reacţiile, dar când nu ai vizibilitate, ce rezolvi? Să explici câtorva persoane ce e ăla php sau css?
Alex, acum 20 de minute, o cunostinta ma intreba cum sa lanseze un blog. Si nu e unul de evenimente, ci unul specializat, care chiar ar aduce valoare! Eu sper ca Bobby si Blogoree sa faca treaba buna, ca e mare nevoie de know-how “sharuit”.
@cabral: ai dreptate, dar asta e în comportamentul românului – ştie doar să critice, nu să îţi şi mulţumească. 🙂
exista wptuts.ro acum ceva vreme, dar s-a închis.
nu e fezabil să faci un asemenea blog in română, iar în engleză sunt milioane.
Mi-a placut enorm ca ai zis aici : ” Sa nu incercam deci sa schimbam omul din spatele lui. Nu avem nicio sansa.” Da, asa e, eu am trecut cam acum o luna si ceva sau doua luni prin niste episoade ciudate pe care nici acum nu le inteleg si am facut exact ce ai zis tu, am ramas asa cum sunt, scriu la fel, scriu ce simt, ce pot, ce vreau si cand vreau. De fapt cu cat au incercat niste oameni sa schimbe ceva din ceea ce scriam eu, cu atat am avut mai mult de invatat, in final chiar le multumesc, am inteles si mai bine ca blogul meu este expresia scrisa a ceea ce sunt eu ca om in intregime. Eu invat acum enorm de la Mihai, baiatul meu de un an, nu glumesc, invat zilnic, e cel mai bun profesor de viata pe care l-am avut.
Fezabil? Interesant. Te gandesti la monetizare sau la audienta activa pe blog? Daca il scrii din pasiune si chiar ai ceva de spus, eu l-as citi.
Eu urmaresc de ceva vreme http://web-analytics.ro/ desi fug ca de dracu de cifrele astea! Il urmaresc pentru ca vreau sa invat si vreau sa imi ramana in cap anumite lucruri pe care candva le voi putea folosi.
Cine face un blog specializat il face pentru ca are ceva de zis, vrea o recunoastere sau cauta sa se pozitioneze intr-un anumit fel. Apoi pentru banutzi.
Şi crezi că oamenii care caută ajutor îţi urmează sfaturile doar dacă scrie GURU în titlul blogului? Oamenii caută experienţe, nu specs.
Te pot declara cu mândrie influencer-ul meu! 🙂
Am creat, pe blog, o pagină specială, numită „Cum să WordPress” unde aștept întrebări despre WordPress.
Dacă cu altele este ilegal, aici sigur nu este ilegal să pot face teste pe oameni! 🙂
mă gândesc că mai mult de câteva sute de vizitatori pe zi, şi asta într-un caz fericit, nu pot avea. ce le vând ăstora? am ceva de zis, experienţa mă recomandă, dar nu îi văd utilitatea ca scriitor pe el. prefer un articol la două săptămâni pe blogul meu.
Eu cred că cel mai bine înveţi făcând, că nu se naşte nimeni învăţat. Te ajută mult şi cititul, musai trebuie să tragi cu ochiul şi pe la vecini, dar trebuie să deosebeşti ce este valoros şi te poate ajuta de restul.
Imi place foarte mult bloggingul inca de pe vremea inceputurilr mele in online, deci de vreo 4 ani. Recunosc fapta si nu o regret.
Sunt de acord cu tine ac foarte multi se dau degeaba experti si … superexperti, guru, consultanti online, cand ei habar n-au ce e ala blogging veritabil.
Recunosc, am inceput de jos, mai intai am invatat sa scriu curat (ajutata fiind de experienta de redactor web pt francezi), apoi am invatat SEO, tot la francezi, apoi am luat cateva bobarnace de la marii bloggeri (a se vedea art Malina P. de pe zoso.ro), apoi am devenit fan twitter, mi-am facut din pacate si cont facebook pt o socializa cat mai mult cu oamenii/prietenii din online.
Am participat la majoritatea marilor evenimente din online-ul romanesc, inclusiv la World Blogging Forum, Netcamp, etc.
Am organizat actiuni caritabile de genul “MosNicolaeTwwetmeet2009”, impreuna cu Liana Mitroi, si singura, anul trecut la Piatra-Neamt campania “Sa-i ajutam sa creasca frumos”.
Mi-a luat ulte suturi in fund pe tema asta de la godfather al bloggingului Romanesc si dupa toate astea, nu pot totusi sa ma declar expert social media.
Nu este corect! Sarlatani, avem destui in tara asta, de ce sa le ingrosam randurile?
@Manafu Imi cer scuze pentru lungimea comentariului, dar iti multumesc ca mi-ai dat sansa mereu sa spun tot ce gandesc.
Iti multumesc mult pentruu toate evenimentele la care m-ai invitat si declar public, ca singurul exper in online-ul romanesc ar putea fi doar … Manafu …
restul nu sunt perle veritabile, doar poleite la suprafata …
Pe mine mă amuză altceva, cititorii care nu comentează niciodată, la nici un articol, iar primul comentariu pe care îl lasă este pentru a spune că nu te mai citesc, că ai devenit prea comercial bla bla. Clar, comentariile de genul ăsta trebuie ignorate.
Întradevăr un guru nu există și sunt puține bloguri despre ceea ce e un blog (tehnic și alte chestii) și cum se mănâncă el.
Dar mă bag și eu ca spamagiu în treabă fiindcă subiectul articolului se mulează perfect, de curând am lansat un forum doar pentru blogging, deja există ceva conținut și în timp voi mai pune. Habar n-am dacă va fi „fezabil” cert e că n-am de gând să mă îmbogățesc cu chestia asta ci o fac din pasiune (mai ales că atunci când am început să folosesc un blog n-aveam idee cu ce se mănâncă și nici unde să cer ajutor).
🙂
Cred ca partea cu Guru a fost gresit intelesa. Eu spuneam ca nu exista oameni la noi care isi spun experti in blogging, nu atat de multi pe cat se crede!
Un blog despre how to blog / how to start a blog / how to improve your blog va fi mereu cu how to. Partea cu experientele personale sunt insight-uri binevenite ce completeaza, dar tot un fel de how to ar trebui sa fie in final.
Un pic offtopic: Cele 3 puncte spuse de tine se potrivesc foarte bine și în muzică: 1) nu-ți place artistul – nu asculta, 2) degeaba comentezi dacă o faci anonim și 3) muzica este un act artistic, intim, personal – este despre ce crede și simte autorul, nu despre ascultător.
Ontopic: În afară de Zoso și Manafu am mai găsit sfaturi despre blogging la Alexandru Negrea.
Adevarat, doar ca Alex acum promoveaza un pic mai mult Facebook!
[…] se gândesc prea mult la cum să crească şi la ce fac ceilalţi şi uită să scrie. Se apucă de meta blogging sau de scris despre metode de făcut bani înainte de a avea vreo experienţă relevantă în zona […]
Dacă tot vorbim aici de blogging și cojones, tare aș vrea să văd și eu niște statistici clare cu traficul avut de „marii” blogări, în special zoso și Arhi că ăștia se dau mai rotunzi.
la ce ți-ar folosi? ești agenție? ești client?