Vorbeam intr-un post recent de noul val in antreprenoriatul online local, care s-a ridicat undeva prin 2007. Pentru mine, in acel an, un moment important pentru antreprenori a fost Net Start-Up, o competitiei de idei si chiar mai mult decat atat. Atunci din 20 de proiecte prezentate, cinci au fost alese atat pentru ideea din spatele lor, cat mai ales – cred eu – pentru oamenii care le sustineau.
Cele cinci proiecte au fost mentorate timp de cateva ore pentru a fi imbunatatite pana la finalul zilei, cand pe scena NetCamp, cei cinci promotori au urcat pentru o prezentare finala.
In 2007, la NetCamp si NetStart-Up, valul de antreprenori a fost marcat de cinci oameni pe care ii cunoasteti astazi foarte bine:
Vladimir Oane a promovat CaptainGO, un sistem de rezervari hoteliere online. Astazi Vladimir este recunoscut ca unul dintre fondatorii UberVU, proiect online finantat international.
George Lemnaru a venit cu mari emotii si cu eRepublik, o lume virtuala condusa dupa legi proprii, care astazi este un joc de strategie multyplayer, in care a investit Alexis Bonte.
Alex Brie a propus un site cu review-uri generate si notate de utilizatori despre baruri, restaurante, fast food-uri, magazine, afaceri, meseriasi, totul localizat pentru principalele orase si statiuni din tara. Alex este astazi dezvoltator independent de aplicatii pentru iPhone.
Emi Gal a prezentat ideea Vertimo, un motor de cautare pe verticala pentru anunturi imobiliare, preluat de Calin Fusu apoi. Compania sa a primit ulterior o finantare de 800.000 $. Ca si Vladimir, Emi traieste acum la Londra.
Catalin Tenita avea la acea vreme un instrument online pentru inserarea reclamelor in clipuri video online, o idee explorata apoi si de Emi. Ulterior, Catalin a lansat ZeList, cel mai cunoscut tool de monitorizare online din Romania.
Tot succesul de care ei se bucura astazi li se datoreaza, fara indoiala, 100%. Ma bucur insa ca Net Start-Up a fost locul in care toti acesti oameni s-au intalnit, si-au modelat ideile, unii au devenit parteneri apoi si chiar prieteni buni. Si a fost locul care a contribuit la formarea acestui nou val de antreprenori online.
Pe 22 noiembrie, la NetCamp, avem din nou Net Start-Up. Daca ai o idee de proiect online sau un site deja exstent si crezi ca este foarte deosebit, vino la eveniment. Iti oferim gratuit acces la networking si know-how si sansa de a castiga un premiu de 1.000 de euro.
Si totusi care din proiectele alea este un succes acum?
eRepublik isi canta cantecul de lebada sub presiunea unei comunitati nemultumite.
CaptainGo a murit la fel cum a trait ignorat
Vertimo e mort undeva intr-un server uitat de lume
De proiectul lui Alex Brie nu am auzit nimic (desi la momentul respectiv ma asteptam sa fie cel mai reusit)
Proiectul lui Tenita cred ca e singurul care a fost preluat si dezvoltat intr-un proiect util. Nu sunt sigur dar am impresia ca adserver-ul IBU are la baza proiectul lui (sau poate am auzit eu aiurea si atunci si asta a fost un flop)
Eu ma inscriu, sper sa am sorti de izbanda 🙂 Desi e foarte greu si mult de munca!
Alex, nu toate proiectele reusesc, insa sunt puncte de pornire, iar ce am aratat eu a fost altceva. Nu tot ce facem reprezinta un succes si ne-au aratat asta cele mai mari companii din lume.
Te rog, hai sa nu o dam in “romanisme”!
Scuze daca a parut un romanism. Tinand cont ca lucrez oarecum in domeniu chiar m-as bucura sa aiba success pentru ca indirect ma ajuta si pe mine daca proiectele romanesti incep sa prinda si sa se afirme pe com.
Numai ca imi pare rau sa vad cateva idei interesante stricate tocmai de ‘romanisme’.
CaptainGo era promitator, executia a fost slaba, desi ma asteptam la mai mult de la Metromind dupa cum au dovedit mai tarziu cu uberUV, si atitudinea la sugestii (facute pe mail ca sa nu para critici facute aiurea) cel putin trista.
Acelasi lucru l-as putea spune despre Vertimo.
Eu sper ca oamenii sa vad mai mult in perspectiva si sa priveasca intai la ce au facut ei. Inainte sa critic, eu ma intreb: “Bai, dar tot ce am facut eu a fost un succes?”. Si daca nu a fost, asta inseamna ca sunt mai nu-stiu-cum? Dar asa sunt eu, nu pot vorbi despre altii!
CaptainGo a eșuat pentru că tarifele cerute de ei la rezervări erau mai mari decât dacă făceai rezervare direct la hotel. Cred că și-au negociat prost contractele. Scopul unui proiect online e să cumperi mai ieftin, nu mai scump. Cel puțin în teorie.