MANAFU*

Abonamente Evensys

Din viata masinilor electrice (Part 1)

Saptamana trecuta am avut ocazia sa petrec jumatate de zi la Centrul de Cercetare Ford din Aachen, Germania. Este al doilea centru de acest gen din lume pentru Ford, un loc in care muncesc 250 de oameni din 25 de tari. Scopul vizitei? Sa privim in viitorul masinilor electrice si sa aflam ce pregateste Ford pe acest segment. Faceam parte dintr-un grup de jurnalisti din Romania, Ungaria, Croatia si Slovacia.

O istorie de aproape 100 de ani…
Ford a testat prima data o masina electrica in … 1913. In imaginea de mai sus apare Fred Allison, unul dintre inginerii lui Ford, cu un prototip electric. Se poate insa spune ca interesul pe care producatorul il arata acestui segment este sustinut de initiativele pornite in anii ’90, cand au fost facute cateva demonstratii ale tehnologiei.

Intre 1992 si 1993, Ford a lansat o flota de 84 de vehicule Ecostar (dupa modelul Escort), ce functiona cu o baterie cu Sodiu- Sulf si reusea sa atingea o viteza de maximum 110 km/ora, putand parcurge pana la 160 km.

In 1998, a oferit in leasing 2.000 de modele Ranger electrice, cu baterii pe Plumb / Ni-MH, ce aveau o autonomie intre 50 si 130 km. Anul 2000 aduce modelul e-KA, cu baterie Li-Ion, o viteza maxima de 130 km/h si o autonomie de circa 180 km.

Un viitor apropiat cu 5 modele noi
Ford ocupa in acest moment a doua pozitie in topul producatorilor de masini hibride la nivel mondial, cu peste 170.000 de unitati livrate incepand din 2004. Planurile sale include lansarea a cinci modele noi pe piata europeana pana in 2013, intre care doua vehicule cu zero emisii. De fapt, deja a lansat prima masina electrica in UK si Germania, pe baza modelului comercial usor Transit Connect, pe care am testat-o in Aachen. Urmeaza in 2012 Ford Focus Electric.

In posturile urmatoare va voi vorbi despre cum arata viitorul “masinii viitorului” si putin despre testul meu cu cele trei modele intalnite in Aachen.

5 comentarii

  1. Marius B. says:

    Cristi, treaba asta cu masinile electrice e asa – o poveste pentru a visa…
    Adevarul e ca nu se doreste ca masinile electrice sa ajunga ‘la moda’ si sa intreaca cele pe combustibilii clasici.
    Probabil exista o intelegere intre producatorii de combustibil si cei de masini. Pentru ca pretul celor hybrid si a celor electrice sa ramana unul ridicat ca lumea sa nu treaca pe masini electrice.

    Pentru ca altfel nu-mi explic cum de omenirea cu toate mintile ei luminate nu a fost in stare inca sa aduca pe piata o masina electrica extrem de eficienta ( si cu o autonomie mare) si mai ales – la care costul cu acumulatorii sa fie unul mic. Cum de atatia savanti si oameni de stiinta nu au reusit ca in peste 100 de ani de la inventarea automobilului sa creeze un automobil electric care sa aiba un cost comparativ sau chiar mai mic decat unul “obisnuit”…

    Interesele sunt exprem de mari pe planeta – mai exista titei din care tarile producatoare vor sa profite – si aceste interese par a fi cu mult mai mari decat dorinta unor producatori auto de a scoate pe piata masini electrice la costuri rezonabile.

    Asa ca..putem doar visa. Evident ca la un moment dat masinile electrice vor ajunge sa intreaca pe cele cu combustibili clasici, dar eu cred ca mai e foarte mult pana atunci ( proabil peste 50 de ani). Pana atunci…multi dintre noi nu vom mai exista…

    Eu unul raman in continuare pesimist vizavi de acest subiect. M-am lamurit ca lumea cu toate progresele ei tehnologice nu evolueaza ci mai mult involueaza. Vorbim in continuare de multe conflicte militare, razboaie, foamete, saracie, lipsa apei… Elitele ( Multimilionarii si miliardarii) nu isi doresc ca restul lumii sa traiasca bine. Doar cei care muncesc de le sar ochii pentru o casa si o masina ..toata viata – cu datorii la banci, etc. ca de restul – care abia isi pot asigura hrana – si care sunt multi pe glob… vai de mama lor…

  2. O sa incerc sa iti raspund eu intr-un post viitor pe marginea subiectului.

  3. Marius B. says:

    Multumesc mult. Apreciez asta. Mai ales ca te stiu o persoana educata si bine informata. Opinia ta e binevenita.
    Cu stima, Marius

  4. Mihai Ioan says:

    In mod cert avem capacitatea de a produce autoturisme cu eficiente mari, insa de cele mai multe ori vom observa ca daca privim usor inapoi in timp am facut multe greseli si am inceput sa studiem diverse probleme deoarece am fost obligati de situatie.

    In momentul de fata nu stiu cat de mare mai sunt resursele de titei si nici nu cred ca este important. Este mai important in schimb faptul ca cercetam tehnologiile nepoluante de ceva vreme si ca e vremea sa spunem din cand in cand cate un “nu!” celor care profita.

  5. Haotik says:

    Masina electrica e unu din lucrurile pe care mi le doresc. Si o sa o am, numai sa apara mai repede in producrie de serie.

Comentează