Am fost ieri la anuntarea oficiala a Groupon in Romania. A fost si o ocazie sa ma vad cu echipa locala si cu cativa oameni din online.
Groupon s-a bucurat de un PR foarte bun in comunitatea online, chiar si in contextul unor inadvertente semnalate pe site-ul companiei, insa marea sa provocare va veni in momentul in care va iesi cu primele oferte pe piata. Strategia sa acum este crearea acelei baze de abonati la newsletter-ul zilnic, care anunta oferta zilei. Momentul lansarii este preconizat pentru mijlocul lunii ianuarie. Iata ce este si ce face Groupon (informatii preluate din press release).
Care este conceptul Groupon?
Sistemul folosit de Groupon este de tipul win-win-win, fiecare dintre partile implicate castigand: cumparatorul beneficiaza de oferte cu reduceri intre 75-90%, companiile partenere beneficiaza de promovarea oferita de compania Groupon (pe Google, Facebook, Twitter, SEO si newsletter) fara costuri suplimentare, iar Groupon castiga din prima oferita de partenerii multumiti de modul in care au fost promovati (si de numarul de noi clienti atrasi).
Pe ce model de business se bazeaza?
Modelul de business a fost preluat la nivel international de peste 500 de alte site-uri, iar in Romania se vehiculeaza ca ar exista intre 18 si 29 de “clone” Groupon (in mediul online se foloseste adesea termenul “clona” pentru desemnarea competitorilor companiei pentru ca majoritatea competitorilor au copiat atat sistemul de business folosit de Groupon, cat si structura site-ului, sistemul de bonusare, fotografiile, ofertele etc.).
Cum functioneaza concret ofertele Groupon?
Este foarte simplu, pentru orice utilizator, sa obtina ofertele Groupon Romania. Trebuie doar sa se inscrie pe site-ul www.groupon.ro, sa se aboneze la newsletter-ul Groupon, iar de fiecare data cand una dintre ofertele compniei i se pare interesanta sa o acceseze si sa o plateasca.
Ulterior va primi, pe email, un voucher “groupon” (un cupon cu un cod unic). Acest voucher “groupon” va putea fi folosit, in loc de bani, la comerciantul ales.
O oferta devine valabila doar daca un anumit numar de abonati o acceseaza si poate fi achizitionata de pe site intr-o singura zi. In cazul in care o oferta nu este accesata de numarul minim de utilizatori (conform specificatiilor de pe site), oferta nu se activeaza, iar utilizatorii isi primesc banii inapoi.
In fiecare zi Groupon pregateste cate o oferta diferita, cu preturi reduse cu 75-90% si care pot fi folosite o anumita perioada de timp. Valabilitatea voucherului difera in functie de produsul achizitionat. Compania si-a propus sa devina un adevarat “ghid al orasului” aratandu-le utilizatorilor cele mai interesante activitati pe care le pot face intr-o zi, in fiecare dintre principalele orase ale Romaniei (dupa lansarea in Bucuresti vor urma principalele orase ale tarii).
nu cred ca acest model de business a fost inventat de groupon, pentru a decide brusc ca toti ii copiaza.
Nu vrei tu sa pui un link video cu CEO-ul lor sa se convinga si arhi? 🙂 Mai ales ca vorbeste de skydiving 🙂
exact. eu am profitat de ofertele altor “clone” inca din octombrie anul asta iar groupon nici nu s-a lansat inca. cum poti copia ceva ce nu a aparut inca?
Arhi, poți să citești pe Wikipedia mai multe despre modelul de business Groupon: http://en.wikipedia.org/wiki/Groupon
Chiar dacă în România au existat start-up-uri care au avut același model de business ori unul similar, Groupon rămâne în continuare inventatorul conceptului.
Eu nu inteleg care e problema in a copia un model de business. Sa inteleg ca nu exista posibilitatea ca una din “clone” sa fie mai buna decat Groupon?
La cat PR au avut parte e clar ca o sa fie lider detasat inca de la primele oferte si o sa contribuie decisiv la cresterea pietei.
Ce e interesant de vazut e cum vor lucra cu comerciantii romani. Cum ii vor convinge sa treaca peste atitudinea de “da-i de calitate mai proasta ca oricum a luat cu 90% reducere”.
Cristi,
Cine face PR-ul ala meserias pentru Goupon ca iti spun acum cativa jurnalisti importanti pe IT&C, inlcuzind tripleta de aur me, myself and I, care nu au stiut de nici o lansare oficiala?!
Eu nu prea am inteles faza cu “iar Groupon castiga din prima oferita de partenerii multumiti de modul in care au fost promovati (si de numarul de noi clienti atrasi). Pana la urma cine ia banii platiti de mine pentru o oferta: comerciantul sau Grupon. Cat castiga Grupon de la o oferta?
Stimate domn ai scris frumos cu vorbe mestesugite despre un concept care odata ajuns in romanica noastra se pleosteste si devine “bataie de joc made in romania”.Nu sariti ptr ca e usor sa sari atunci cind nu esti “stan patitul”…Din intimplare, acum ceva timp cautind o Tableta”ieftina si buna” ,cum se intimpla pe net….am ajuns la oferta de pe groupon.ro. Pe scurt: placut, platit, primit voucher,comandat,primit confirmare ….asteptat mult si bine….a 9-a zi am zis sa dau o mina de ajutor si-am avizat ca mai este o zi pina trebuie sa primesc tableta(dupa termenii si conditile din voucher “livrarea se va face in termen de 10 zile”)…in neant fuse totul ptr ca nimeni nu m-a bagat in seama…n-am primit tableta….si m-am simtit destul de afectat de “atentia” care nu mi s-a dat asa cum d-voastra, in cuvinte frumoase spuneti mai sus, ca cu virf si indesat groupon.ro isi impune sa-si trateze clientii…Deci dupa 12 zile am citit pe site modalitatea de a cere banii inapoi si am procedat conform instructiunilor…Ptr linistea mea am rugat respectuos sa-mi confirme ca au primit cererea de returnare si ca au facut cele necesare ca sa primesc banii….Si ce sa vezi….aceiasi atentie ptr “tzepuitul client octavian” o liniste totala….Apropo…daca cineva stie…cind am platit mi-au luat urgent banii si mi-au trimis voucherul….dar la returnarea banilor nu ar trebui sa primesc de la firma asta care face tranzactia o avizare cum ca am de primit?….Am dat banii pe data de 23/02/2012 ….astazi 05/03/2012 n-am primit decit tacere….acum…dupa instructiunile de pe site zica-se ca in vreo 10 zile ar trebui sa primesc banii inapoi….si totul ptr ca am vrut o afurisita de tableta”ieftina si buna” si m-am lasat tzepuit de un concept “atit de modern” care crede ca totul consta in PR .Deci in final…conceptul asta este o timpenie si prin prisma experientei capatate nu recomand groupon.ro nici la dusmanii mei.
Buna ziua,
Doresc sa-mi vizualizez voucherele si nu reusesc.Poate ma ajutati.
Mutumesc anticipat,
Georgeta Sandu