Primesc de multe ori sugestia de a vorbi in conferintele noastre si despre fenomenul gaming. Recunosc ca nu sunt un apropiat al genului, insa nici piata noastra nu abunda in exemple. Mai mult, sunt putine implementari in zona evenimentelor pe care eu le organizez. Iar discutia ar continua aici in directia “De ce nu folosesc brand-urile jocurile in promovare?”. O lasa anuntata doar in titlu – e catchy, nu? – si poate o purtam in comentarii.
Un exemplu recent este JuicyVille (nu are nicio legatura cu ideea FarmVille). Lansat de Wrigley si realizat de Voxline, este un joc multiplayer cu elemente RPG (Role Playing Game), care integreaza elemente specifice produselor Juicy Fruit Jellies (cum ar fi avatarurile, ambalajele produselor si locatiile din joc) intr-un joc de dezvoltare personala cu aspecte amuzante.
Tot Voxline a lansat anul trecut AutoRally, un joc (cu iz publicitar) pentru telefoanele mobile, promovat impreuna cu Automarket. Incerc totusi sa dau aici un raspuns intrebarii din titlu si imi vine in minte problema bugetelor. Voi ce credeti?
Întradevar, industria jocurilor e una de milioane de dolari (comparabilă din punctul de vedere a bugetelor cu cea a filmelor). Însă un concept relativ simplu, web-based, cu caracter publicitar, mai mult ca sigur nu ar falimenta o companie mare, sau chiar una medie.
Găsesc a fi o problemă mai mare calitatea jocurilor. Deşi nici o companie nu ar semna un contract cu dezvoltatorii de jocuri până n-ar vedea un concept solid, cu potenţial, există întotdeauna riscul ca produsul finit să nu se ridice la nivelul aşteptărilor companiei respective. Şi, mai rău, să nu se ridice la nivelul aşteptărilor publicului.
Când vine vorba de o campanie publicitară la TV, spre exemplu, ştii cam care o să fie rezultatul. Un lucru amuzant rămâne amuzant, unul emoţional rămâne emoţional. Dar când vine vorba de jocuri, nu ştii că o chestie aparent interesantă n-o să meargă decât atunci când e prea târziu.
Problema marketingului prin jocuri e aceeaşi pe care o au şi au avut-o liderii industriei de game development încă de la început. Şi n-o să fie mai uşor prea curând.
Ce tare, jocul ala cu JuicyVille imi zice ca poate fi jucat doar in intervalul 8-22:00. =)) Cool!
Referitor la articolul tau, banuiesc ca vrei sa spui de ce firmele mari (De exemplu Coca Cola) nu folosesc jocurile pentru a-si promova produsele sau invers, de ce companiile de jocuri nu folosesc jocurile ca sa vanda publicitate, nu?
Daca asa e, atunci pot sa zic ca subiectul a fost abordat de jocurile video. Sunt jocuri care au in continutul lor magazine McDonalds, sticle de bautura Coca Cola si asa mai departe. De asemenea unele portaluri de jocuri video la un moment dat te lasau sa te joci gratis o anumite perioada de timp, daca erai de acord sa urmaresti niste reclame.
Modelul are insa un succes moderat, pentru ca trebuie sa se pastreze o limita si sa nu agreseze jucatorii. Asta nu inseamna ca nu exista. Exista si functioneaza.
Apropo de ce zice Harvi, auzisem înainte să se lanseze GTA IV că Rockstar Games ar pune reclame în joc (sub formă de panouri publicitare în lumea virtuală). Nu ştiu dacă până la urmă au pus sau nu, dar e şi asta o metodă.
Cu toate că nu despre asta vorbeai tu, Manafu. Ştiu. 🙂