In curand vor aparea tot felul de articole despre tendintele anului viitor. De ceva vreme, fac si eu o serie de predictii pe blog, de obicei in decembrie – ianuarie. Incep acum un pic mai devreme cu o prima tendinta pe care am vazut-o conturandu-se inca de anul trecut: agentiile de PR isi vor dezvolta competente interne pentru mediul online. Cel mai recent exemplu a fost dat astazi de The Practice, agentie care a anuntat oficial crearea departamentului de PR Online. Si nu e singurul!
Unele agentii vor incerca sa dezvolte competentele legate de Interet pentru toti angajatii, altele vor specializa cativa oameni sau ii vor aduce in echipa. Estimez ca la finalul anului viitor fiecare agentie de PR (din cele cunoscute si active) va avea cel putin un om dedicat pe social media si PR pe web.
Eu unul ma indoiesc 🙂 In 2009 trebuia sa fie anul PR-ului….offline sa-i zicem, bugetele insa nu au crescut, dimpotriva.
Acu’ mai facem un push…PR online! Cred ca translatia este una logica, de circumstanta, de adaptare la noul context economic. Cam tarziu as zice dintr-un singur motiv: toti vor face la fel. Dar cine stie, poate asta nu este un lucru rau!
Pai tocmai ca toti vor face asta da sentinta “anul pr-ului online”!
Ca să fie cu adevărat anul PR-ului online ar trebui sa crească și bugetele alocate. Dacă ne facem toți departamente specializate de online și lucrăm doar pentru mărunțiș suntem doar excesiv de optimști.
@bogdan
Eu vad asa:
* s-a intamplat si in advertising ceva similar. de-a lungul anilor am vazut cum se facea un push pe o disciplina intr-un anumit an chiar daca nu aveau bugete mari. multi o fac pentru ca simt asta din timp si ca nu vor sa scape nici macar acel maruntis. altfel, de ce leo burnett group are 3 agentii de digital acum? eu zic ca pot sa faca si 5 daca se descurca si cresc.
* in PR va fi foarte subtire ba chiar inexistenta linia intre bugetul de PR pentru media offline si cea online / social media. aici e domeniul tau si tu poti sa imi spui daca vezi o diferenta. la feeling si din ce am experimentat si eu cu cateva agentii, pot spune ca vorbim de un pachet integrat mai degraba decat de bugete separate.
* am vazut campanii care au fost construite pe PR online si social media, care cred ca au avut “buget de PR” – deci nu a existat declarat buget de PR online.
* da, cred ca bugetele ar da masura reala a fenomenului, insa te intreb in acest context: cand crezi ca va fi anul online-ului? piata de online nu a crescut semnificativ si cu toate astea campaniile serioase nu se lipsesc de online.
1. Imi pun afirmatia in intregul context: nu cred ca in 2011 bugetele alocate comunicarii in general (si online-ului in particular) vor creste. Iar in conditiile astea mai toate agentiile joaca la limita intre declaratii de intentie (stim ca va creste PR-ul online si ne pregatim pentru asta) si proiecte serioase (pentru clienti mari si cu bugete care conteaza).
2. Nu stiu cand va fi anul online-ului. Eu nu cred ca poate fi dezlipit de comunicare in general si atunci ar trebui sa fac o prognoza care ma depaseste. Cred ca bugetele de marketing ar putea sa inceapa sa creasca (cel mai devreme) din 2012. Si probabil ca e un pic de wishful thinking in ce spun.
3.Altfel, ai dreptate. Cred ca toate agentiile mari au macar un om sau doi dedicati pentru online la ora asta.
Din pacate subscriu la ce a zis Bogdan, dar imi pastrez si o doza de optimism…
😀
[…] Am citit de curand un articol pe website-ul lui Manafu, ce facea o previziune, precum anul 2011, va fi anul PR-ului online. (aici articolul). […]