Departamentul de cercetare al Initiative Romania a realizat un studiu de piata ce reflecta impactul recesiunii economice asupra consumatorului roman. Am pus prezentarea rezultatelor mai sus. Si va invit sa-l cititi cand aveti timp. Mie mi-a lasat un gust amar. Am exclamat chiar: Frate, in ce tara traim?!! Oare o sa evoluam vreodata?
Da… interesant… Si inca ne mai intrebam care este motivul pentru care suntem expluzati de prin toate capitalele europei…
Pe langa faptul ca din acea prezentare putea fi extras doar tabelul (cam singura informatie cat de cat mai interesanta) sau realizat sub o forma infografica, sa fie mult mai usor de citit (wall-ul of text costa prea mult timp) nu prea am descoperit cine stie ce comportament mai anormal…poate sunt doar eu.
Traim intr-o tara care se afla in perioada de tranzitie. Mai ne trebuie vreo 10 ani sa o luam pe un drum care sa ne confirme statutul de tara europeana.
“in ce tara traim?!! Oare o sa evoluam vreodata?” Un lucru esential care trebuie luat in considerare la analiza acestui studiu este perioada in care a fost facut in contextul evolutiei crizei in diferitele regiuni comparate. In tarile din Vest, criza a venit mai devreme decat in Romania, s-a manifestat si s-a terminat cu mult timp inaintea Romaniei. Astfel, in timp ce in tarile din Vest unde s-a facut acelasi studiu populatia isi revine dupa criza si vede viitorul mult mai optimist, in Romania efectele crizei se fac inca simtite din plin, economia Romaniei este pe panta descendenta.
Pentru a putea face o comparatie relevanta intre Romania si tarile din Vest studiul trebuie facut in perioada echivalente in ceea ce priveste momentul din evolutia crizei din tarile respective, deci cu o intarziere de 6 luni – 1 an intre noi si Germania, Franta, Spania etc.
Chiar nu inteleg comentariul tau despre cum n-o sa evoluam noi niciodata. Daca gustul amar era despre faptul ca romanii sunt pesimisti, intelegeam. Dar eu vad lucruri pozitive in studiu: 70% din romani urmaresc stirile in fiecare zi – asta e grozav, nu? Nu e super important sa fii informat? In plus, romanii urmaresc editile online ale ziarelor, pentru ca au ocazia sa citeasca mai multe puncte de vedere – si mai grozav!
Credibilitate si Competenta sunt ceea ce vor romanii de la companii, si nu reclame si popularitate – numai chestia asta ma face sa fiu foarte mandra.
In plus, din cauza crizei oamenii re-evalueaza dorinte vs nevoi – nu e re-evaluarea asta un proces stringent intr-o economie capitalista din ce in ce mai agresiva? In Belgia, de exemplu, deja orasele au fost impodobite de Craciun si in magazine poti sa cumperi globuri si Mos Craciuni. Ti se pare asta un lucru pozitiv, deoarece aduce o crestere economica?
Asa ca eu interpretez total diferit studiul prezentat. Pe tine ce te face sa ai un gust amar?
Ummm nu, nu e grozav ca 70% din romanasii nostrii urmaresc masacrele si dezinformarile de la teveu, la fel cum nu e ok sa urmaresti ziarele online sau nu, despre tot felul de rautari si femei goale si mai stiu eu ce… Merg in fiecare zi cu metroul, maajoritatea oamenilor citesc clic si pubertatea, ceea ce nu mi se pare deloc grozav, oricat de “informativ” ar fi… Daca lumea si-ar vedea mai mult de vietile lor, de familiile lor si de copii lor, si mai putin de vietile nu stiu caror asa-zise “vedete”, poate am avea o Romanie mai fericita. Iar intr-o tara pur si simplu din ce in ce mai bombardata de oferte, reduceri si alte de gen, inseamna ca populatia raspunde pozitiv la aceste stimulente, deci iese din discutie credibilitatea si competenta si intra in scena spiritul de turma… Vezi nu stiu ce zi speciala prin Baneasa, unde era full si preturile de zece ori mai mari, doar ca era shopping (crap) day fabulous…. E trist, si oricat de mult mi-as dori sa fiu informat, ma simt mult mai fericit fara teveu si fara ziare…