Cu cateva zile inainte de Mobile Marketing Conference, am solicitat unor vorbitori ai evenimentului sa imi raspund al atrei intrebari despre piata de mobile din Romania. Primul raspuns a venit de la Dan Virtopeanu, director general la Voxline.
Cum apreciezi piata de telefonie mobila in Romania?
Piata de telefonie mobila in acest moment in Romania mi se pare o piata destul de matura si concurentiala prin prisma gradului mare de penetrare (de peste 130%), a serviciilor oferite (pe langa serviciile traditionale de voce si sms se remarca o crestere substantiala pe segmentul de date mobile incepand cu 2009) si a reducerii tarifelor practicate de principalii operatori mobili in ultimii doi ani.
De ce ar trebui un om de marketing sa nu ignore acest canal de promovare?
Acest canal de comunicare nu ar trebui ignorat de oamenii de marketing din mai multe motive: asigura cea mai mare audienta posibila raportata la celelalte canale media si in acelasi timp cea mai exacta audienta, este singurul mediu care este permanent la indemana celor cu care se doreste comunicarea, asigura un grad de interactivitate foarte mare si permite reactie imediata, permite foarte multe optiuni de comunicare, de la mesaje simple la clipuri video sau aplicatii cu grad de interactiune ridicata iar campaniile de mobile marketing permit o masurare foarte exacte. Nu in ultimul rand, exista reactii pozitive din partea celor cu care se comunica folosind mediul, mergand pana la a trimite mai departe o oferta/informatie despre un brand care li se pare interesanta, ceea ce asigura o componenta virala puternica asociata unei campanii reusite.
Care este rolul mobile-ului intr-o campanie?
Canalul mobil poate juca un rol foarte bun de suport intr-o campanie de publicitate. Permite crearea unei legaturi directe bidirectionale cu audienta fie ca este vorba de sms, apeluri sau mobile web. Astfel o campanie de comunicare folosind canalele media traditionale poate converti audienta foarte usor in clienti potentiali prin mediul mobil, ajungand chiar la vanzare directa. Pe langa rolul de suport canalul mobil intareste pozitia brandului prin contactul direct si de durata pe care il are cu audienta (un mesaj sms ramane pe telefonul mobil spre deosebire de un spot video sau un banner online).
Din pacate exista si pe mobil fenomenul de SPAM. Saptamanal primesc 1-2 sms-uri cu promotii de la diversi, ceea ce e enervant. Inseamna ca undeva s-au externalizat niste baze de date Vodafone. Ca de la Vodafone am solicitat expres sa nu primesc, deci ….
Insa rata de citire a mesajului cred ca e foarte mare, iar reach-ul neegalat de nici un alt mijloc.