Al doilea interviu despre mobile in Romania, inainte de Mobile Marketing Conference, l-am facut cu Dragos Stanca, seful F5 Realitatea Catavencu si unul dintre promotorii mobile web-lui pe piata noastra.
Cum apreciezi piata de telefonie mobila in Romania?
Nu activez in piata de mobile, decat in ceea ce priveste mobile web, deci pot aprecia doar aceasta zona fara teama de a bate campii. Daca e sa ne uitam pe consum, acesta creste accelerat – se vede si in SATI acest lucru – iar, tipic pentru o piata noua, publicitatea creste – insa mult mai lent. In rest, piata de mobile, in zona de promotii via sms, duce lipsa de reglementari clare si de o asociatie care sa promoveze un cod de conduita in acest sens. Daca e sa comparam stadiul pietei de mobile web si mobile marketing in Romania, azi, cu viata unui om, as spune ca suntem in adolescenta timpurie.
De ce ar trebui un om de marketing sa nu ignore acest canal de promovare?
Pentru ca, folosit asa cum se cuvine, poate fi unul dintre cele mai eficiente si directe modalitati de comunicare. Insa, ca peste tot in digital, nu este suficient sa faci o declinare a unei executii, ci trebuie facuta o declinare a unui concept, care trebuie adaptat particularitatilor din mobile. E o zona care inca are probleme de adaptare si la case foarte mari, incepand de la greseli banale, de genul link din mobi-banner in site-ul web al produsului, nu in mobisite.
Care este rolul mobile-ului intr-o campanie?
In unele cazuri, esential. In alte cazuri, complementar. Si, un element care nu trebuie neglijat, in unele situatii poate fi vorba si de ceva mai putina eficienta dar de un castig in zona de perceptie de brand si “coolness factor”.