Social media inca isi cauta inceputurile in randul companiilor. Cred ca suntem cu totii de acord in aceasta privinta. Desi exista din ce in ce mai multe campanii corporate pe acest nou teritoriu, vedem in marea majoritate a cazurilor doar actiuni punctuale, one-off-uri, cum ar spune cei din advertising. Audi este poate cel mai bun exemplu.
In 2008, la jumatatea lunii februarie, Porsche Romania initia pentru brandul sau Audi o campanie pe bloguri, ce venea sa sustina lansarea noului model A4 pe plan local.
Au trecut doi ani de atunci, iar Audi nu a mai facut nimic in zona social media. Sau daca a facut, nu s-a vazut. Generatia A4 este in continuare (probabil) cea mai populara actiune pe bloguri, dar care s-a dovedit in final a fi un fel de “ssalam ssasssessc“.
Se cere / doreste asadar o continuitate in actiuni.
O alta provocare a social media este data de stabilirea paternitatii asupra domeniului: Cine trebuie sa se ocupe de social media in companie? Departamentul de marketing sau cel de PR? Poate agentia interactiva?… Sunt de parere ca social media ofera celor doua departamente (PR si marketing) o ocazie de a lucra impreuna la un plan de comunicare coerent in aceasta zona. Ramane de vazut cine (care dintre cele doua departamente) rezerva o sala pentru marea intalnire. Primul pas trebuie sa il faca cineva.
Prima campanie serioasa pe bloguri nu e “Generatia A4”, ci e LoganKissFM, derulata in septembrie 2007. Si pina la A4, au mai fost si altele. Eu tin minte o campanie ING, de exemplu.
Dacia a fost in august 2007. Pepsi a avut un banner pentru Pepsi X pe Feeder in vara lui 2006. Sursa: http://issuu.com/manafu/docs/puterea_blogurilor
In ambele cazuri vorbim de bannere. Audi a facut mai mult de atat!
Dragii mei colegi, in 2007 inainte de campania Dacia am implementat proiectul Blogvertising, prima campanie pe blogurile romanesti, la care au participat peste 50 de bloguri, si care a fost ca majoritatea celorlalte campanii pe care le-am derulat ulterior, un proiect special, si nu o simpla campanie de bannere.
Iar Marketonline.ro a ajuns prin intermediul acestei campanii in topul magazinelor online de electronice si electrocasnice din Romania (+60% crestere in trafic in urma campanii, crestere care s-a pastrat).
Pentru cine vrea detalii, mai am prezentarile de prin 2008.
Retelele sociale, blogurile si forumurile pot fi folosite de ambele departamente, PR si MK, de ambele tipuri de agentii, fiecare pentru scopurile proprii. Problema e ca de obicei departamentele si agentiile astea nu prea lucreaza impreuna si nu cred ca acest nou canal de comunicare le va aduce neaparat impreuna pe toate.
Insa si unele si altele il pot folosi in activitati specifice.
pensii ing s-a terminat sigur in ianuarie 2008 (ca atunci se termina inscrierea la pilonul 2). N-au fost doar bannere si a fost si PR si MK si media. … Deci mai mult de 2 ani 🙂
Multi ani si buni! Mereu e loc de mai mult si mai bine.
@Cristi: vorbim de mai mult decit bannere. Daca ma apuc sa numar, am cel putin doua articole pe blog despre LoganKissFM. Ma rog, mie aia-mi vine in minte ca prima campanie serioasa pe bloguri.
@Ionut: uitasem complet ca marketonline.ro a avut campanie pe bloguri :))
stimabililor,
sunteti printre pionierii blogosferei, asa ca orice comentariu venit din partea voastra nu poate decat sa aduca valoare postului meu.
cum am inceput sa creionam aici analele campaniilor pe bloguri, poate facem si un wiki.
@ionut
daca imi amintesc bine, campania blogvertising a pornit de la inceput ca un proiect de promovare a ideii de publicitate pe bloguri, sustinut de o licitatie a unor spatii pe bloguri (spatii oferite pro bono de bloggeri). iar marketonline a castigat licitatia in cele din urma, nu?
oricum, ca a castiga marketonline acele spatii si apoi acel trafic, ca era altcineva, nu asta conteaza. important a fost mecanismul si dorinta de a propmova campaniile pe bloguri.
@alex
eu stiam ca a fost campanie de bannere. la tine am gasit un singur post in arhiva.
—-
parerea mea este – si probabil a multora – ca Audi A4 se bucura de cea mai mare popularitate (multi inca isi amintesc de ea si o numesc “cea mai misto”), desi ca mecanism mie personal mi s-a parut “mai misto” campania Fiat 500.
Sustin Audi A4 pentru ca a avut un concept inedit si indraznet legat de lansarea unui nou model, a alocat resurse importante si a dedicat un micro-site pentru aceasta actiune. Si poate deasupra acestor motive, a reusit la acea data sa genereze un buzz pe care l-am mai vazut apoi doar la Concurs LG anul trecut!
@Cristi
Logan Kiss Fm nu a fost o campanie de bannere, a fost prima campanie care a utilizat bloggerii in promovarea unei editii limitate.
E un best case din credentialul agentiei:)
@stefan
Da-ne niste detalii aici despre mecanism, ca vreau sa fac un timeline cu tot ce am in aceste comentarii. Cred ca ar fi interesant!
deci revin
Campania a avut un minisite in care mai multe vedete promovau o editie limitata.
Vedetele in cauza-cantarete in voga si sexy vorbeau despre calitatile masinii.
In final, vedeta care avea cele mai multe voturi din partea publicului era cea care ii dadea masina castigatorului promotiei.
Bloggerii ne au ajutat sa promovam filmulete cu masina&vedete, adica ne-au ajutat sa avem trafic pe site-ul de promo