Capslock ofera un ghid rapid celor care vor sa inceapa o campanie pe bloguri. E un inceput bun, desi eu as pune un accent mai mare pe doua aspecte ale “problemei”:
1. cum alegem bloggerii inclusi in campanie
2. aspecte etice de bun simt in campanii
1. Pana acum, bloggerii inclusi in campanii au fost alesi mai degraba pentru traficul avut si mai putin dupa relevanta fata de subiect sau competentele lor in domeniu. Din fericire, in majoritatea cazurilor bloggerii au “prestat” bine si, din experienta, unii au refuzat propunerile care nu li se potriveau deloc.
Totusi, ramane intrebarea: Dupa ce criterii alegem bloggerii?
Unii ar insista ca traficul e primul criteriu, altii ar spune ca influenta bloggerului este cea mai importanta, eu ma gandesc acum ca relevanta fata de subiect, spiritul analitic si experienta in domeniu (unde e cazul) ar fi un mix excelent.
Daca va intereseaza cantitatea, puteti incepe prin a consulta Trafic.ro sau SATI.ro (pentru cateva bloguri) ori sa cereti direct bloggerilor date din Google Analytics (majoritatea au). Partea buna e ca unii bloggeri isi publica periodic statisticile, un lucru pe care il recomand tuturor celorlalti.
Pentru influenta, ZeList.ro ramane, din punctul meu de vedere, o buna oglinda a blogosferei. Daca vreti sa intelegeti mai bine povestea influentei, va recomand acest articol.
Daca va uitati dupa relevanta si celelalte lucruri la care eu m-as uita, atunci trebuie sa cititi cat mai multe bloguri sau sa apelati la cineva din domeniu. Chiar daca vorbim doar de o selectie a unor bloguri, aceasta nu ar trebui sa fie un copy/paste dintr-un director web.
2. Ce mi se pare distractiv e ca abia acum se vorbeste despre posturi platite si campanii de comunicare in blogosfera (beyond banners) pe piete mult mai avansate. Probabil, ele dateaza dinainte de formarea blogosferei romanesti, insa noi parca ne-am miscat mai repede sa dam/ luam produse la test in diverse programe.
Zilele acestea, Forrester Research a oferit un ghid pentru cei care vor sa “sponsorizeze conversatii”, o resursa utila si interesanta. Mai mult, unul dintre analistii Forrester (un cunoscut blogger) a facut o lista a initiativelor de gen pe care le-a intalnit.
Dupa mintea mea, o campanie ar trebui marcata ca atare (daca nu e subiect de teasing sau o surpriza), iar bloggerii ar trebui sa aiba libertatea de a scrie ce doresc. De partea cealalta, bloggerii din campanie ar trebui sa inteleaga ca “sponsorii” nu vor doar sa fie prezenti pe bloguri si ca ei chiar apreciaza continutul si de aceea uneori il si folosesc.