Dupa anuntarea strategiei Neogen de a scoate produsele de sub umbrela unica (schimbare ce s-a materializat pana acum in re-lansarea BestJobs, Neobizz si Colegi, urmand in septembrie Noi2, Doizece si Neogen), ne gasim intr-o noua situatia concurentiala: din leaderi ai pietei (nr.1 dupa afisari, 2 dupa vizite si 3 dupa unici) devenim challengeri pe o parte din segmentele unde sintem prezenti.
Cred ca asta implica o schimbare in cultura firmei, care trebuie sa devina mai flexibila, mai prietenoasa, mai apropiata de utilizator. Deciziile trebuie luate de catre oamenii din front-line, care comunica cu utilizatorii si clientii, mai curand decat de managementul central.
La 125 de oameni cati am ajuns sa fim, ‘imputernicirea’ echipelor sa-si ia propriile decizii este cruciala pentru a ramane competivi. Principalii concurenti locali, si cei mai buni jucatori din piata romaneasca de online in acest moment, dupa parerea noastra, sint: eJobs, Autovit, Trilulilu si Netbridge.
La acestia se vor adauga in viitorul nu prea indepartat companii media care au inteles importanta internetului, cele mai mari fiind Ringier, Mediapro si Sanoma (ultima este deja nr.1 in Bulgaria prin cumpararea companiei locale Netinfo), si desigur jucatori internationali precum Google, Yahoo si Hi5.
Din lista de mai sus putem vedea cum firmele mici si focalizate pe un singur produs/piata depasesc usor firme mai mari (acestea din urma reusind sa creasca prin achizitii mai curand decat prin dezvoltarea de proiecte noi in-house). Pe masura ce cresc, desi reusesc sa acumuleze resurse financiare superioare, firmele isi pierd din spiritul antreprenorial.
Google este o exceptie, care ne demonstreaza ca se poate face fata cu succes dilemei dimensiune/inovatie, daca ai cei mai buni oameni si o cultura a firmei corespunzatoare. Nu cred ca s-a discutat in internetul romanesc despre analiza organizationala sau cultura firmei pana acum, cativa leaderi mai curand decat firmele conduse de ei au tinut prima pagina a ziarelor si blogurilor.
Pe masura ce internetul devine un business, preocuparile traditionale de management vor patrunde tot mai mult si in acest mediu.
Post scris de Calin Fusu, CEO al Neogen, in cadrul initiativei Guest Posts.