In ultimele zile s-a vorbit destul de mult pe bloguri si in media despre noua editie a fact-book-ului realizat de Initiative Romania.
Ca o paranteza, cred ca editia asta s-a bucurat de cel mai bun PR din istoria fact-book-ului si intr-o buna masura succesul se datoreaza blogurilor care au colportat datele.
De altfel, editia asta a venit si cu vesti foarte bune: in 2006, piata de publicitate a crescut cu 33% fata de 2005, ajungand la 363 milioane de euro. Nu stiu insa daca aceasta suma include doar cheltuielile pe media sau aduna si alte servicii (fee-uri pentru creatie si strategie).
La fel de interesanta mi se pare o estimare gasita pe AdPlayers, ce se refera la piata BTL: “Piaţa totală de BTL s-a ridicat anul trecut după estimările noastre la 100 Mil EUR, iar BTL-ul in-store undeva pe la 50 Mil. EUR” a declarat pentru AdPlayers.ro Nicoleta Pădure, General Manager al companiei de servicii integrate de marketing la punctul de vânzare Cupon Pro.
Cand am vazut prima data stirea, am zis ca e o exagerare, insa astazi intr-o discutie unul dintre jucatorii pe aceasta piata mi-a confirmat estimarea si mi-a explicat dimensiunea pietei in acest moment si potentialul viitor.
UPDATE: De dragul posteritatii, m-am gandit sa adaug cifrele pe anii anteriori, preluate din editiile fact-book-ului pe care inca le detin. Asadar:
- 2005 – piata de publicitate – 250 mil. euro (net) | piata online – 2,2 mil. euro
- 2003 – piata de publicitate – 176 – 186 mil. $ (net) | piata online – 800.000 – 1 mil.$
- 2002 – piata de publicitate – 300 mil. $ (net)*** | piata online – 400.000 – 500.000$
- 2001 – piata de publicitate – 300 mil. $ (net)*** | piata online – 380.000 euro**
- 2000 – piata de publicitate – 210 – 215 mil.$ (net) | piata online – 210.000 euro**
- 1999 – piata de publicitate – 225 mil.$ (net) | piata online – N/A*
* nu exista date
** estimare Roland Berger
*** estimare foarte optimista, cifra a fost raportata la ratecard