Ultimele zile au dat câteva lecții comunității de marketing de la noi. Sau cel puțin oamenii de marketing ar fi trebuit să fie atenți la felul în care Internetul poate amenda sau influența comunicarea astăzi.
Întâi a fost concertul Robbie Williams care a pus câțiva dintre sponsorii evenimentului în vizorul publicul și în general al Internetului. Brandurile de băuturi au fost atacate direct în ciudă explicațiilor date și a scuzelor ulterioare pentru proastă gestionare a punctelor de hidratare de la concert.
Ursus și Coca-Cola au explicat că au furnizat cantitatea cerută de organizator și că nu s-au implicat direct în comercializare. Publicul (mă rog, o bună parte din public) nu a vrut să creadă sau a insistat pe implicarea și responsabilitatea celor două branduri.
Lecția primită? Când brandul tău apare în prim plan, trebuie să te asiguri că ești în control până la capăt și ești atent la toate aspectele evenimentelor în care te implici. Și monitorizezi din timp și în timp real conversațiile online. (Publicul începuse să se plângă de insuficiența barurilor cu 2-3 ore înainte de intrarea efectivă pe scenă a lui Robbie Williams)
Apoi a fost nefericita alăturare a unui clip Durex cu emisiunea de la Pro TV despre violul din Vaslui, apărută pe pagina web a emisiunii La Măruța. O parte dintre vizitatorii site-ului, care au dorit să vadă emisiunea, au fost întâmpinați cu o reclamă Durex pentru un lubrifiant. Unii s-au amuzat de situație, alții au găsit-o de prost gust.
Durex a explicat într-un mesaj că este vorba doar de o suprapunere întâmplătoare. Din fericire pentru brand, incidentul nu a fost colportat online, însă senzația lăsată de contextul creat nu trebuie trecută cu vederea.
Lecția primită? Brandurile – nu doar cele speciale precum Durex – trebuie să fie atente la subiectele momentului din media, nu doar pentru a face real-time marketing, ci mai ales pentru a se proteja de plasarea nepotrivită a mesajului.
Atenție la automatizare!
De ceva vreme, am marcat începutul unei noi ere în marketing, cea a automatizării. Reclamele online sunt programate pentru a apărea pe multiple platforme în funcție de diverși paramentri, pentru a eficientiza, în același timp, bugetele cheltuite și impactul mesajului. Automatizarea a apărut și din nevoie de a reduce eroarea umană, însă paradoxal, în timp, a dat erori. Dominoa’s Pizza și Bank of America le-au simțit pe pielea lor.
Branduri versus Consumatori
Multe branduri își construiesc platforme de comunicare online și așteaptă să fie vizitate de hoarde de fani. Când aceștia nu vin, ei sunt căutați, invitați sau chiar cumpărați. Brandurile trăiesc cu impresia că simplă lor existența și renumele lor tradițional sunt de ajuns astăzi pentru a creă un fân base. Se pare însă că nu e deloc așa.
Un studiu făcut recent printre 19.000 de englezi a arătat că acestora nu le-ar păsa dacă ar dispărea 94% dintre branduri. Iar cele mai mari așteptări (de la 85% dintre respondenți) sunt legate de implicarea brandurilor în creșterea calității vieții, zonă în care – în opinia englezilor – fac eforturi companii precum Google, Amazon, Paypal, Visă și Samsung.
[…] Cristian Manafu a scris un articol pe care trebuia să-l salvez, pentru viitor: Două lecții locale pentru brand-uri. […]