Numai cineva care nu lucrează în marketing şi comunicare poate spune că o companie, în România, îşi permite să “sacrifice” 200.000 de euro pentru o campanie de PR. Subliniez “sacrifice”, pentru că recenta ispravă a eMAG a trecut pentru mulţi drept o acţiune de PR.
Pentru cei care au deschis Facebook mai târziu, eMAG a avut, după Black Friday, o problema în sistem, care a permis multor clienţi să cumpere la preţuri derizorii produse resigilate din oferta magazinului. Puteţi găsi detalii la Zoso şi Radu.
Nu am să intru în detaliile despre cât de pregătită este industria noastră de e-commerce să câştige încrederea consumatorilor şi cât de important e să promoveze mai degrabă bune practici despre achiziţiile online decât tacticile de SEO şi strategiile de performance marketing. Tot sper că o vor face cele patru mari conferinţe naţionale care promovează domeniul. La urma urmei, într-o industrie contează mai mult crearea unui cadru solid de business decât marketingul.
Am să mă refer la prăpăstioasa idee că eMAG a orchestrat o acţiune de PR, cu o pierdere de 200.000 de euro. Încă o dată spun, mulţi au crezut că eMAG a afişat cu bună ştiinţă preţuri de 1 leu pentru smartphone Galaxy S4 si TV LED de 42″ , ca să îşi facă PR.
Isprava eMAG a fost văzută de câţiva oameni activi din online, care au propagat “breşa” în lista de preţuri şi astfel sute de persoane au beneficiat de preţuri inimaginabile. Câteva bloguri au preluat subiectul şi au dezbătut pe marginea lui. Oficial, această scăpare a eMAG a costat peste 200.000 de euro compania.
Cum e cu marketingul şi cu PR-ul în România
Întrebaţi orice om de PR de la noi când a văzut ultima dată un buget de 200.000 de euro pentru o campanie de buzz. Pot să bag mâna în foc că răspunsul este “Niciodată!”. Întrebaţi un om de PR ce ar putea face cu 200.000 de euro şi v-ar răspunde “Cu siguranţă, mult mai multe decât un pic de buzz online şi câteva sute de comenzi la preţuri de nimic”.
Lucrez mult cu oamenii de PR şi de marketing şi va spun că, în vreme de criză, toată lumea se uită chiar şi la 200 de dolari. Bugetele au scăzut, presiunea pe costuri este foarte mare. Oamenii din comunitatea furnizorilor de servicii de comunicare chiar se bucură la fiecare 5.000 de euro câştigaţi. Care ar fi deci fundamentul unei risipe de 200.000 de euro în acest context?
Reiterez. Cei 200.000 de euro nu au fost investiţi, au fost pierduţi. Irosiţi. Aruncaţi pe Dâmboviţa sau în vasul de WC.
Şi întreb: S-a gândit cineva ce înseamnă 200.000 de euro în marketing, în România?
Va spun eu, doar în termeni de advertising, fiind cea mai cunoscută formă de marketing. Înseamnă aşa:
• 1 luna de reclamă pe staţiile TV mari (Pro TV, Antena 1, Kanal D, Prima TV)
• 5 luni de reclamă pe staţii TV de nişă (de la Disney şi Diva până la România TV şi AXN)
• 1 an de reclamă pe Discovery sau National Geografic
• 3 luni de publicitate outdoor, cu peste 100 de panouri, în Bucureşti.
• 10 luni de reclamă radio, la un post mare, cu 3-4 spoturi pe zi.
• 100 de pagini de reclama in reviste lunare glossy.
• 40 de milioane de afişări pentru bannere online.
Comparaţi acum aceste cifre cu buzz-ul moderat făcut de “ştire” astăzi pe Facebook. Credeţi că un om de marketing sănătos la minte ar aruncă o asemenea suma pentru o asemenea acţiune de PR?
Cum se vede situaţia de la eMAG
Deja lumea interesată a citit pe blogul eMAG poziţia companiei. La un eveniment de business din această seară, un om de la vârful eMAG mi-a confirmat ceea ce se ştia deja: “A fost o greşeală, onorăm toate comenzile!”.
De ce?”, am intrebat.
“Suntem lideri de piaţă şi trend setters, pentru noi e important să facem lucrurile bine”, mi-a răspuns.
Este un răspuns de PR? Da! Este păţania lor o acţiune de PR? Nu. Dar vor câştigă simpatia şi mai mult decât atât, vor da un plus de încredere în cumpărăturile online, acolo unde alţi colegi de industrie s-au ascuns în spatele unor “Termene şi Condiţii”. La urmă urmei, pentru eMAG e mai important viitorul decât prezentul faultat de o greşeală. Răspunsul lor a fost de nota 10, dar pierderile rămân.
Şi staţi liniştiţi, oamenii care au dat bulelala nu au fost concediaţi.
Iar dacă eu greşesc cu bunul simţ al marketingului normal într-o ţară încă marcată de criză. Dacă a fost la urmă urmei o cascadorie de PR, atunci omul responsabil ar trebui concediat. Pentru că nu va putea niciodată să dovedească eficienţa acţiunii sale. Iar eficienţa contează cel mai mult în marketingul de criză.
Nota bene: Blogul Manafu.ro a fost implicat intr-o serie de campanii de promovare ale eMAG.ro.
Sursa foto: © Bowie15 | Dreamstime.com
@Andrei, afaik, aia cu devansarea datei era știută (cel puțin de mine) de anul trecut, motivul fiind că vor să livreze totul până de 10 decembrie, când e ziua lor, și vor avea alte reduceri, și ar fi aiurea să sari pe alte reduceri când tu nu ai primit produsele de bf.
vezi ce ușor poți demonta afirmații?
și mai dă-i in ula mea, să vină și cu factura de la naspers, că nici de vânzarea aia nu îi cred. clasic. MIE! SĂ MI SE DEMONSTREZE MIE!
serban, ai pierdut startul la teoria conspiratiei!
Avem cu totii dreptate !!! Si gat, ca am intors emag-ul pe toate partile,de le sughita link-urile la noapte si cine stie ce se mai intampla dupa aia cu preturile…
Spor s-avem in muncile noastre de toate zilele !!!
Nu am rabdare sa citesc toate comentariile, insa de curiozitate, suma asta de 200.000 euro poate cineva sa o verifice ? Eu zic ca nu, in felul acesta puteau sa declare ca a fost 1 milion, sau mia stiu eu cat … asa ca…
Simt o usoara oftica in articolul tau, pentru ca probabil tie ti-au negociat preturile de postare si ti-au spus ca e bugetul limitat, cand ia uite, mai aveau 200k alocati.
Sincer, astfel de comentarii despre cum ar fi trebuit sau nu sa-si faca treaba nu-si au locul decat intr-o tara in care cu totii credem ca ne pricepem la tot.
Este o companie in care poti spune ca marketingul sau PR-ul e defectuos? Nu prea cred. Asa ca 200, 2000, 200.000, este treaba lor. Zic sa ne vedem de condei.
Robert, singura mea oftica e ca nimeni din marketing si PR nu si-a dat cu parerea despre PR-ul asta inchipuit, ci doar oameni din online si e-commerce. Toata lumea vorbeste despre tot felul de artificii si chestiuni de comert online. Nimeni nu a venit sa analizeze dpdv marketing. Iar eu asta am vrut sa arat. Ca un om normal la cap nu risca / arunca 200k pe un PR pe care il poate sau nu il poate avea si ca exista alte lucruri mai puternice in marketing care pot fi facute.
Tocmai de asta am si scris, sa ne vedem de treaba!
Cristi, argumentele tale se bazeaza toate pe faptul ca acei 200.000 euro au fost pierduti prin vanzari reale. Problema e ca nu am vazut niciun comentariu pana acum (e adevarat, nici n-am cautat mult), de la omul ala simplu care a cumparat televizorul cu 1 leu. Peste tot vad informatii oficiale plecate de la emag si preluate de presa/bloguri. Dar pe partea cealalta a baricadei (clientii) e tacere totala. Sincer acum, e greu sa declari anumite vanzari, sa arunci anumite sume? Emag nu e institutie de stat, nu vine nimeni sa-i caute la comenzi, sa scormoneasca actele din contabilitate etc. N-am sa merg mai departe cu teoria conspiratiei si sa spun ca acele vanzari s-au facut catre oameni de-ai lor. Acestea sunt acuzatii grave de spalare de bani si nu se pot face asa usor, fara dovezi. Dar ar fi o explicatie pentru suma asta despre care tu zici ca e pierdere si care s-au putea sa nu fie atat de pierduta. Deci impuscat 2 iepuri deodata: campanie de PR cu buget minim. Vezi ca are sens acum?
Uite, am o rugaminte. Daca zici ca ai contact direct cu cineva “de la vârful eMAG ” intreaba-l te rog (si astept cu nerabdare raspunsul pe acest blog) cum se face ca avand deja experienta unor astfel de “accidente” (e al treilea an la rand, parca, nu?) si avand in spate un departament de IT puternic (cred si sper), nu au facut o chestie pe care poate s-o faca si un programator incepator, respectiv sa implementeze un algoritm care sa verifice preturile si sa ceara aprobare manuala daca abaterea fata de medie sau de pretul precedent e prea mare?
[…] însă Cristi Manafu mi-a stârnit reacţia, cu un articol în care calculează pierderea suferită de eMAG şi cum ar fi putut fi investiţi banii […]
1. Faptul ca ‘suma pierduta’ este declarata doar de ei, nu inseamna ca trebuie sa ajungem la concluzia ca au pierdut 200.000 eur sau ca ar fi o campanie de marketing asumata la aceasta valoare. Valoarea reala ar putea fi mult mai mica…
2. Sunt convins ca actualizarea preturilor la ei se face automatizat si atunci, pot intelege daca un produs cu pretul 1.449 apare afisat la 1 leu, sau altul cu pretul de 4.779 lei sa fie afisat la 5 lei (se poate intampla datorita conversiei eronate a caracterului ‘.’ cu ‘,’), dar nu inteleg prin ce ‘eroare’ un pret de 4.779 lei sa apara din ‘eroare’ la 8 lei.
3. Depasind discutia legata de a fi sau a nu fi o eroare cu intentie a lor (marketing sau nu, pierdere reala sau nu), imi pun intrebarea: Vanzarea efectiva a acelor produse (daca s-a intamplat) ESTE LEGALA?
Pai TVA-ul de la achizitia produsului este mult mai mare decat TVA-ul de la vanzarea produsului, fapt ce genereaza un TVA de recuperat/compensat, nu de plata … Faptul ca un produs este vandut azi cu un pret (pret corect in piata), apoi peste cateva ore cu un pret redus cu peste 90% (pret incorect in piata), apoi in urmatoarele zile probabil va fi vandut cu un pret normal/corect in piata este legal?
4. Este a 3-a sau a 4-a oara cand au aceasta ‘problema tehnica’ comunicata de ei masiv in mediul online si nu numai. Am avut acum 3 ani o experienta ‘live’ pe site-ul lor (dar nu in cele 3-4 momente asumate de ei anterior), la o comanda in care produsul avea pretul de vanzare 0 lei. Crede cineva ca produsul a fost livrat gratis catre client? Eu stiu sigur ca NU!
[…] Și pentru cei care încă cred că eMag a dat marfă de 200k euro pentru a obține câteva mențiuni în presa online sau la televizor, probabil în valoare de 5-10k euro, vă las cu estimarea lui Cristi – ce publicitate poți face cu un buget de 200.000 euro în România: […]
@FLORIN Despre ce vorbim? Nu exista nici o intepretare gresita a ‘,’ cu ‘.’
Nu am patit-o, nu a patit-o nici un amic, nu exista deci. Float-urile sunt float-uri.
Singura posibila eroare este cand incerci sa transformi un float in int, iar atunci o sa ai parte de o mica probleme referitoare la floating point – deoarece float-urile nu-s stocate exact cum le vezi tu.
Nu stiti decat sa comentati. Tipic Romanesc, vesnic nemultumit. Altu isi da cu parerea ca un programator incepator poate implementa ceva in departamentul de IT al eMAG. Prietene… daca ai vedea aplicatia din spatele eMAG-ului, ti-ai schimba parerea. Comenzile exista, daca te duce capul, mai astepti putin, si ai sa vezi ca o sa se vanda produse ca: S4, TV LED 3D SMART 121cm, la jumatate din pretul lor pe OLX, OKAZII, TOCMAI. dar romanu’ e prea ratat si imbibat de teoria conspiratiei. Mor de oftica din cauza ca nu ies astia din eMAG cu acte doveditoare sa se arate comenzile, valoarea pierderii si motivul pentru care s-a intamplat asta.
@VICTOR Nici o explicatie, fie ca e emag fie ca e molozmag, nu o sa intreaca complexitatea unui CMS ca Magento.
Oricat de mandru esti tu de ce ai facut acolo.
Solutiile open-source sunt in general mult mai complexe, necesita sa acopere mai multe necesitati.
[…] Cat valoreaza de fapt PR-ul unei pierderi asumate […]
Uite stire noua de la bulgari, ceva mai preocupati de practicile concurentiale.
http://economie.hotnews.ro/stiri-companii-18690445-consiliul-concurentei-din-bulgaria-amendat-emag-388-000-euro-pentru-concurenta-neloiala.htm
ce chestie, bulgarii dau peste bot, romanii cred in… greseli de afisare. ha!
[…] Răspunsul îl puteți găsi la Cristi Manafu. […]
[…] și o eroare de sistem (unii au zis „PR Stunt de 200k euro” – Cristi Manafu a venit cu niște cifre interesante –, alții nu), emag.ro poate fi răsfoit pe Android (lansată ieri) și iOS (lansată acum trei […]
[…] Cat valoreaza de fapt PR-ul unei pierderi asumate […]